بررسی جریان های اصلاح اندیشهی دینی در هندوییسم معاصر
نویسندگان
چکیده مقاله:
هندوییسم از منظر تاریخ ادیان و نیز پیروان آن به مثابهی یک دین قابل انعطاف و اصلاحپذیر جلوه نموده است. در دوران معاصر نیز به سبب تسلط اروپاییان بر هند و مواجه شدن با جریان اندیشهی دینی اسلام و مسیحیت، زمینههای پیدایش اصلاح دینی در هندوییسم پدید آمد. همچنین وجود مؤلفههایی نظیر اختلاف طبقاتی، رسم ساتی، پدیدهی پرستش بتها و رواج خرافه در تودههای هندویی، مایهی عطف توجه متفکران هندو مذهب و احساس ضرورت اصلاح اندیشهی دینی در بین آنان شد .کوششهای متفکران هندو به ایجاد دو نهضت اصلاح طلب و احیاگرای آریاسماج توسط دیاننده سرسوتی و برهماسماج توسط رامموهانروی شد. مقالهی حاضر به بررسی این دو نهضت و معرفی بنیانگذاران آن و تحولات آن ها پرداخته و هر کدام به طور مختصر بررسی میشوند. روش این تحقیق، توصیفی و بر مبنای اطلاعات کتابخانه ای بوده است و ضرورت آن به موضوع دانش افزایی در حوزه ی مطالعات جدید ادیان بازمی گردد.
منابع مشابه
بررسی جریان های اصلاح اندیشه دینی در هندوییسم معاصر: برهماسمج و آریاسمج
هندوئیسم از منظر تاریخ ادیان و نیز پیروان آن همواره به مثابهی یک دین قابل انعطاف و اصلاحپذیر جلوه نموده است. در دوران معاصر نیز به سبب تسلط اروپاییان بر هند، رواج عقلگرایی، ورود اندیشههای غربی و مواجه شدن با جریانهای اندیشهی دینی اسلام و مسیحیت، زمینههای پیدایش اصلاح دینی در هندوئیسم تقویت شد. همچنین وجود مولفههایی نظیر اختلاف طبقاتی، پدیدهی پرستش بتها در عقاید معاصر هندویی و رواج خراف...
نقش و جایگاه شیعیان در جریان اصلاح گرایی درافغانستان معاصر
تاریخ معاصر افغانستان به علت ریشهدار بودن سنتهای قبیلهای، کمتر شاهد تغییر و تحول در نظم موجود سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. با این وجود مقاطع خاصی از تاریخ این کشور به اصلاح گرایی نامگذاری شده که درآن اصلاحگران درپی تغییرات وضع موجودبودند.مشخصا دورة امانالله و دورة حکومت کمونیستی به علت گسترة اصلاحات از اهمیت خاص برخوردار است. این نوشتار درصدد پاسخ به این سوال است که جایگاه شعیان افغا...
متن کاملنهضت های دینی اصلاح گرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر دیدگاه "ویوکاننده" در قیاس با " مطهری"
جریان نواندیشی دینی در هر دینی می تواند بسته به منظرهای مختلف، انواع مختلفی داشته باشد. در این مقال با نظر به دغدغه های سنت گرایانه و تجددگرایانه، نواندیشان دینی هندو و مسلمان، به سه دسته تقسیم می شوند: اول نواندیشانی آینده گرا که بیشتر رو به سوی آینده دارند و می خواهند دین کهن را با دنیای جدید سازگار کنند و دینی مدرن و در خور انسان نوین ارائه دهند و دین را تا حدی دنیایی کنند. دوم نواندیشانی گذ...
متن کاملمفهوم سازی جریان های نواندیشی دینی معاصر در سه حوزه ضرورت، امکان و رویکرد نظری
نواندیشی دینی، که ویژگی دوره معاصر است،با مدرنیته همزاد است؛ داعیان بسیار یافته، به گونه ای که هریک از آنها، آنچنان مفهوم نواندیشی را بر خویش منطبق می کنند که عرصه را برای حضور دیگران در دایره نواندیشی دینی، تنگ می نمایند. این امر، هر معیار و ملاکی را برای ارزیابی جریان های نواندیش دینی به چالش می کشد. بدان سبب که تلاش های علمی برای تفکیک جریان ها در سه حوزه ضرورت، امکان و رویکرد نظری صورت نپذی...
متن کاملنوآوری های اندیشۀ سیاسی امام خمینی (ره) در جریان شناسی اصلاح گرایانه و اصولی دوران معاصر
امام خمینی (ره) عالمی شیعی است که با فهم عمیق از آموزه های دینی، مبانی فکری خود را در قالب یک مدل حکومتی با عنوان «جمهوری اسلامی» پیاده کرد. اندیشه های امام مبتنی بر بنیان های دینی و قرآنی و فقه جواهری امام جعفرصادق (ع) است و تأثیری عمیق و ماندگار در تاریخ تحولات ایران داشته و دارد. در این مقاله، با بازخوانی اندیشة سیاسی امام خمینی، ضمن برشمردن برخی نوآوری های ایشان در اندیشة سیاسی، نسبت این ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 20
صفحات 145- 172
تاریخ انتشار 2015-01-11
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023